Saturday, July 24, 2010

1st year aku di sabah

Beberapa bulan lg cukup setahun aku jd anak rantau di daerah kecil di sabah ini..rasa mcm semalam je aku baru posting kat sini..guru baru guru lama silih berganti..ade yg suka ade yg tak..aku rase mcm nk pindah tp rase hold la dlu..mngkin masih awal lg kot..

Bercerita pasal kelas aku..xsangka guru khas kene p mncr anak muridnya sendiri di seganap pelusuk kampng n skulah..klu kat bndar smuanye dtg sendiri ke skulah tuk mnimba ilmu pengetahuan..

Skang aku jd keliru apakah persepsi mereka pasal pendidikan tuk budak2 khas ni..

mngkin de kata bagus mngkin de yg kata “tak payah la..dah bongok pun..p skulah ke tak ke sama je..bodoh jugak”…

Aku de cerita pasal sorang budak ni…namanya Awang.mula2 aku sampai cikgu kat sini smua truja suh aku ambil alih budak ini..kesian sgt..die pekak..lam klas kerje die asik mnyalin je..spatah haram tak th pe yg di ajar kat depan..

Meeting pun sudah di minitkan..smua bnde dah di persetujui..so..tugas aku dengan penuh bangganya bermula.. aku pun dengn sifat truje p la mencari sapakah gerangan budak ini…aku pesan kat die sok jumpa aku…bawa bapak skali..die angguk..

Sok paginye kami jumpa ngan Awang. Tetibe die nangis..xmahu masuk kelas..malu ngan kawan..maluuuuuuuuuuu…ya ampun..plz la..a

ku dengan rase sopannya pujuk si mamat ni..lam hati rase nk lempang je..so decisionnya die enggan jugak..ok fine..p la ko masuk klas..

So nk jumpa bapak die lak..tnggu punyer la tnggu…janji jam 9 dtg jam 11..angin aku satu badan..tp sifat ini kene control..kene tunjukkan sifat kesungguhan tuk mendidik si Awang ni..

“maaf cikgu,,lambat..”

“xpe encik..sila duduk”...”

kite nk bincang psal anak encik ni si Awang..sy dapat thy g die ni de masalh pendengaran..so sy di sini cb membantu die..walaupun ini di luar bidang saya n sudh di kire lewat sudah..jd kami ingin bantu anak encik ini serba sedikit..

”bla…bla…bla….

Nk di pendekan citer…bapak die jawab..

“xpe la cikgu..biarla die lam kelas normal…lg pu n die pun xde masa depan pun..

..biar die hbskan masa die kat situ..nnti lpas spm pun die duk umah je…xpayahla cikgu….”

“tapi, at least die th sign language..biar pun skit..at least nnti klu die jumpa budak2 yg sama ngan die nnti boleh la de interaksi”

“xpe la cikgu..klu cikgu nak jar ckgu amik la setengah jam…..”

“ok la”

Sayang…..bapak berpendidikan tp fikiran mcm or tak pas upsr je…bile aku fkr blk btul l pe yg dieorg ni ckp..bapak die memang xmh anaknye trima ilmu yg sesuai ngan die..konon bile bergaul ngan budak2 normal nti bulih bercakap…

...wattttt....this is very indulgent innocence..lam hati..betapa rendahnye pemikiran bapak die..klu ikut kan hati geram je aku nk tembak ngan senapang gajah..

Yg plg best ayat si Awang..”xmh masuk klas tu…IQ rendah…”

aku gelak sendr…lam hati..xsedar diri..dh la xpndai bercakap..pastu de hati nk kutuk org..blajar tak seberapa..aku buat umpan frenky br tau..huhuhu

Kawan aku lg sorang dh memag hangin satu badan..kami kecewa tahap cipan ngan pemikiran org yg tak seberapa celik ini…

..xpe la…one day die akan sedar betapa pentingnye pendidikan yg sesuai tuk anak2…

Kerje aku dh settle..aku dh usaha..semua report dh antar..hope bnde ini tidak akan di persoalkan kelak..klu de yg personal cb la..jgn kasi pecah itu baling..kan meletup..huhuhu

Emm student ku yg lain aku rase bagus…mak yg tiada pendidikan pun sanggup anta anak die..aku bersyukur ade seorang mak pelajar yg mcm tu..skang 3 org murid ku IKRAM AZNI dan LINDA..penyeri kelas kami..

Ok kite jumpa lg..nnti aku citer karenah dieorg lam klas..bnyak lg cite aku nk tulis nnti

1 comment:

Unknown said...

fulamakkkkkkkatakkkkpurumatitertonggeng dpn umah aku...!!!!!!!
splendid....!!!!!
aku bagi A+

Powered By Blogger